آموزشی

پارچه ژاکارد مناسب چه فصلی است ؟

پارچه ژاکارد با نقطه ابی

تنوع و زیبایی پارچه ژاکارد موجب شده تا طراحان مد  در طراحی های خود از  این پارچه  استفاده کنند.  مسلما هرکسی که قصد خرید پارچه ژاکارد را دارد باید اطلاعات کافی درباره این پارچه داشته باشد. پارچه ژاکارد یک نوع پارچه آهاردار است. به علت ایست خوبی که دارد در مانتو های مجلسی  حسابی  پرکاربرد و پرطرفردار است.

لباس جلسی با پارچه ژاکارد

قیمت پارچه ژاکارد طرحدار

ما در این مقاله تصمیم داریم نکات خرید پارچه ژاکارد  وکاربرد های آن در تمامی فصل ها  بررسی کنیم.برای اطلاعات بیشتر درباره این زمینه با ما همرا باشید.

پارچه ژاکارد چیست؟

پارچه ژاکارد گلدار

قیمت پارچه ژاکارد مجلسی

جالب است بدانید طرح های روی پارچه ژاکارد چاپ و یا گلدوزی نشده،بلکه هنگامی که تار و پود پارچه بافته میشود، طرح ها ی روی پارچه شکل میگیرد.ویژگی های پارچه ژاکارد رابطه ی مستقیمی با نوع بافت و الیاف آن دارد. مثلا الیاف پلی استر چروک پذیری پایینی به پارچه میدهد والیاف پنبه ای علاوه بر تنفس پذیری بالا، بافتی سبک با ظاهری مات و لطیف  در پارچه ژاکارد  ایجاد میکند.

از لحاظ ضخامت پارچه ژاکارد مناسب چه فصلی است؟

مانتو ژاکارد

قیمت پارچه ژاکارد مانتویی

بسیاری فکر میکنند به علت  ضخامت و بافت سنگین وطرح های برجسته  این پارچه فقط مناسب فصل زمستان است که این کاملا اشتباه است. زیرا ضخامت پارچه ژاکارد با توجه به نوع بافت و الیاف استفاده شده در آن متغییر است. مثلا: بافت های ظریف و سبک تر با الیاف پنبه، نخ و ویسکوز و…   که در  فصل های تابستان کاربرد دارد پارچه ژاکارد خنکی است که در بازار به ژاکارد  تابستانی معروف است.

پارچه ژاکارد با نقطه ابی

قیمت پارچه ژاکارد طرحدار

پارچه ژاکارد با بافت های ضخیم تر و سنگین تر با الیاف پشمی و… در فصل های زمستان و پاییز پر کاربرد تر است چرا که ضخامت و بافت سنگین آن مانع نفوذ سرما میشود.

پارچه ژاکارد مناسب چه فصلی است ؟

باتوجه  به ضخامت بافت  و الیاف  استفاده  در پارچه ژاکارد ترک و ژاکارد ساده میتوانید از آن در همه ی  فصل ها  استفاده کنید . یکی از عمده ترین  تفاوت های بافت ژاکارد ترک نسبت به سایر پارچه های ژاکارد در ظرافت بافت  و نرمی  بیشتر این پارچه است که در ادامه این مقاله به سایر ویژگی های  پارچه ژاکارد ترک  میپردازیم. ژاکارد ساده همانگونه که از نام آن پیداست ساده است و مورده پسند  طرفداران ساده پوش است.

پارچه ژاکارد ساده

پارچه ژاکارد ساده یک پارچه خنک وسبک  و خوش قیمت و پرکاربرد موجود در بازار است. از ویژگی های پارچه ژاکارد ساده میتوان به موارد زیر اشاره کرد  ؛

– معمولا این پارچه را یک پارچه چهار فصل  معرفی میکنند.

– ایستایی پارچه ژاکارد ساده به نسبت دیگر پارچه های ژاکارد متوسط است و اندکی ریزش دارد.

-چروک پذیری ژاکارد ساده کم و خیلی راحت با اتو صاف میشود.

-زمینه این پارچه معمولا از الیاف پلی استر است که این موضوع  باعث براقیت و درخشش پارچه میشود.

–  در گذشته معمولا زمینه ژاکارد ساده هیچگونه طرح برجسته نداشت اما امروزه ممکن است پارچه ژاکارد  با طرح های برجسته نیز در بازار موجود باشد.

– برای درخشش بیشتر در تارو پود آن از الیاف سیمی یا لمه استفاده شده است.

پارچه ژاکارد مناسب چه فصلی است ؟

قیمت پارچه ژاکارد مانتویی

بافت ژاکارد ساده همانند دیگر پارچه های ژاکارد است، بااین تفاوت  که طرح های  روی پارچه  دورو برجسته نیست  ینی پشت پارچه برجستگی و گودی ندارد و در بافت آن از الیاف سیمی به طور یکسان و یکنواخت استفاده میشود.  الیاف ابریشم ازالیاف به کار رفته در پارچه ژاکارد ساده  است  از الیاف مصنوعی ابریشم  به جای ابریشم طبیعی نیز استفاده میشود،که تقریبا تمامی ویژگی های الیاف ابریشم طبیعی را دارد. از انجا که الیاف ابریشم مصنوعی از مواد سلولزی ساخته میشود، قیمت پارچه ژاکارد ساده با الیاف ابریشم مصنوعی  پایین تر از ابریشیم طبیعی است. از کاربرد های پارچه ژاکارد ساده میتوان به: کت، مانتو، پیراهن، شلوار، شومیز، کراپ  و دامن و… اشاره کرد.

قیمت پارچه ژاکارد طرحدار

پارچه ژاکارد ترک:

همانطور که از نام آن پیداست این پارچه در کشور ترکیه طراحی و با قیمت  مقرون به صرفه ای در بازار تولید میشود. الیاف و نوع بافت پارچه ژاکارد مرغوب و باکیفت است . ژاکارد ترک همانند خود پارچه ژاکارد از الیاف و بافت های متنوعی است. اصلی ترین الیاف پارچه ژاکارد ترک پشم، ابریشم والیاف مصنوعی است. ژاکارد ترک با لمه و سیم دوزری به صورت ترکیبی  یا جداگانه روی سطح پارچه  نیز در بازار موجود است.

پارچه ژاکارد مناسب چه فصلی است ؟

قیمت پارچه ژاکارد مانتویی

از ویژگی های پارچه ژاکارد ترک میتوان به؛  دوام بالا، ظرافت نوع بافت ، مد روز، باکیفیت ، لطیف و نرم و..اشاره کرد.

پارچه ژاکارد مناسب چه فصلی است ؟

قیمت پارچه ژاکارد مانتویی

ضخامت ژاکارد ترک از متوسط تا ضخیم است. به همین خاطر در همه فصل ها و به خصوص در فصل پاییز و بهار پرکاربردتر است. این پارچه  کاربرد های زیادی در دوخت دارد اعم از: کت، شلوار، مانتو، دامن، پیراهن، کراپ و…

پارچه ژکاراد مشکی مانتویی

خانم های ایرانی علاقه خیلی زیادی به رنگ مشکی دارند زیرا این رنگ، رنگی سنگین و کلاسیک است  و میتوانید در  هرموقعیتی از آن استفاده کنید. پارچه ژاکارد مشکی مانتویی از پرکاربرد ترین پارچه ها است و در انواع مختلف برای هرمدلی و هرفصل و هرمکانی در بازار موجود است .

پارچه ژاکارد مشکی مانتویی

هنگام خرید  پارچه ژاکارد مشکی مانتویی به موارد زیر توجه کنید.

1 – اگر قیمت پارچه ژاکارد مشکی مانتویی به نسبت پایین تر بود از درجه کیفی آن اطمینان حاصل کنید زیرا برخی از پارچه های ژاکارد مشکی رنگ پس میدهند .

2-به  آبرفت و اتو رفت پارچه  توجه کنید.

3- با توجه به مدلی که انتخاب میکنید کشسانی و ایستایی پارچه ژاکارد را مورد بررسی قرار دهید.

پارچه ژاکارد مناسب چه فصلی است ؟

قیمت پارچه ژاکارد مشکی مانتویی

قیمت پارچه ژاکارد مجلسی همانند دیگر پارچه ها  بسته به کیفیت و طرح آن متنوع است.  که البته ناگفته نماند قیمت پارچه ژاکارد طرحدار تاثیر بالایی روی قیمت نهایی مانتو دارد، اگر قیمت پارچه ژاکارد بالا باشد قیمت مانتو به نسبت بیشتر و همچنین قیمت پارچه ژاکارد هرچقدر بیشتر باشد مطمعنا از کیفیت بیشتری نیز برخوردارست.

 

دوخت پارچه ژاکارد

دوخت پارچه ژاکارد بسیار راحت است. فقط هنگام برش به کشسانی، ایستایی و طرح های روی پارچه دقت کنید.

روش های نگهداری از پارچه ژاکارد

1-شست و شوی پارچه ژاکارد مشکی

-هنگام شست و شوی از نرم کننده و مشکین شوی استفاده کنید.

-پارچه های ژاکاردی که در آن با سیم و زری و.. کار شده بهتر است با شست و شوی دستی تمیز شود البته چون این پارچه آب را جذب نمیکند میتوانید برای لکه های سطحی از یک دستمال مرطوب استفاده کنید.

-هنگام شست شو ی پارچه ژاکارد هواستان باشد بافت آن آسیب نبیند.

خشک کردن پارچه ژاکارد

– بهتر است هنگام شستوشوی دستی  آن را نفشارید و به ان چنگ نزنید

-اگر درماشین لباسشویی استفاده میکنید حتما روی دور کم باشد تا به بافت پارچه آسیب وارد نشود.

-روی یک سطح صاف با دمای معمولی به دور از نور خورشید قرار دهید.

اتوکشی پارچه ژاکارد

بهتر است قبل از اتوکشی مانتو ژاکارد  آن را پشت و رو کنیدو با اسپری آب کمی مرطوب کنید، سپس روی آن یک پارچه نازک و لطیف پهن کنید و با اتو بخار آن را اتو بکشید.

جمع بندی

همانطور که در متن بالا خوانید، پارچه ژاکارد دارای الیاف و بافت و وزن های متفاوتی است از این رو در تمامی فصول قابل استفاده است.

پارچه ژاکارد معمولا  آهار دار و کمی خشک است  که برای مانتو,کت انتخاب عالی است. به طور مثال  پارچه های ژاکارد سبک تر با وزن کمتر در دوخت لباس های تابستانی و ژاکارد های سنگین تر با بافت ضخیم تر در دوخت لباس های زمستانی مورد استفاده قرار میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *