آموزشی

کاربردهای پارچه فوتر چیست و روش های نگهداری

پارچه فوتر

 

 پارچه فوتر، از جذاب ترین و پرطرفدارترین پارچه های پاییزه و زمستانه است که در این مقاله به کاربردهای پارچه فوتر و ویژگی های این پارچه می پردازیم، در ابتدا به تاریخچه و طرز تهیه پارچه فوتر می پردازیم.

تاریخچه و طرزتهیه پارچه فوتر

پارچه فوتر یکی از قدیمی ترین پارچه‌های مخصوص فصول پاییز و زمستان است که جنس آن از پشم و گرمای بسیار خوبی دارد نکته حائز اهمیت در خصوص این پارچه وزن آن است که درمقابل گرمای خوبی که ایجاد می‌‌کند وزن سنگینی ندارد و پالتو و لباس های تولیدی با آن از سبکی خاصی برخوردار هستند.ریشه این کلمه یعنی فوتر واژه ای فرانسوی است که نام دیگری که برای این پارچه استفاده می‌شود پارچه ملتون نیز هست نکته حائز اهمیت در خصوص تهیه این نوع پارچه باید گفت که این پارچه بافته نمی‌شود و ساخته می‌شود به این صورت است که این پارچه در دستگاه های مخصوص تولید تحت رطوبت و فشار و دما قرار می‌گیرند که تمامی این موارد با ترکیب درصدی از الیاف مصنوعی و پشم گوسفند سبب تولید پارچه فوتر می‌شود.

کاربردهای پارچه فوتر چیست و روش های نگهداری

ویژگی ها وکاربردهای پارچه فوتر

همانطور که در قسمت قبل بیان شد پارچه فوتر از پارچه های فصول سرد و زمستانی است که کاربردهای پارچه فوتر و ویژگی های آن متناسب با همین فصول است با این تفاسیر از ویژگی های این پارچه می توان به ضخامت زیاد این پارچه که گرما بسیار خوبی را برای تولید پالتو مناسب می‌کند اشاره کرد اما باید در هنگام خرید این پارچه باید به این نکته توجه داشت که در عین ضخامت این پارچه از وزن بالایی برخوردار نباشد در واقع گرما مناسب ، ضخامت بالا و وزن پایین از ویژگی های این پارچه است.

پارچه فوتر با کیفیت بدلیل تراکم بالا، تار و پود آن نامشخص است که الیاف این پارچه حتی با در صورت استفاده زیاد نیز نباید بافت خود را از دست بدهد و گلوله ای شود. در صورت بروز این موارد نشان از بی کیفیتی و نامرغوب بودن این پارچه است. ویژگی دیگر  پارچه فوتر عرض آن است که در پارچه عاقبتی تمامی عرض های این پارچه یعنی  140 و 150 موجود می باشد. در نهایت یکی از ویژگی های این پارچه قسمت مناسب و ارزان پارچه فوتر است که آن را به پارچه‌ای محبوب بدل کرده است.

 

حال به کاربردهای پارچه فوتر می‌پردازیم، لباس‌های پاییزه و زمستونه که با پارچه فوتر می‌توان دوخت عبارتند از:

  1. انواع پالتو
  2. جلیقه
  3. گرمکن ورزشی
  4. دستکش
  5. کلاه

 

رنگبندی پارچه فوتر

شاید بتوان گفت بهترین ویژگی این پارچه که کاربردهای آن را بسیار زیاد کرده است تنوع در رنگبندی آن است که در پارچه عاقبتی تمامی این رنگ ها با هر سبک و سلیقه‌ای رنگ های شاد و فانتزی، رنگ های خنثی و تیره با کاربردهای کت و پالتو برای طرح های فانتزی، خاص و کلاسیک وجود دارد که برای مشاهده رنگبندی و خرید پارچه فوتر می‌توانید اقدام کنید.

 

روش شستشو و نگهداری

برای شستشو لباس های فوتر از آب سرد و مایع شستشو مناسب با رنگ لباس خود حتما استفاده کنید تا بافت پالتو شما دستخوش تغییرات نشود و اگر پارچه فوتر شما جنس مرغوبی داشته باشد با اتو کشیدن روی آن برق نمی‌افتد و به راحتی قابل اتوکشی است اما پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه لباس های پالتویی در موارد کمی مورد شستشو قرار می‌گیرند بهتر است برای جلوگیری از آسیب به بافت پارچه شستشو را به خشکشویی ها بسپاریم.

 

کاربردهای پارچه فوتر چیست و روش های نگهداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *