آموزشی

انواع پارچه ژکارد مانتویی چیست؟

پارچه ژاکارد

پارچه ژکارد چیست؟ و تاریخچه

در ابتدا به توضیح جنس و الیاف و تاریخچه پارچه ژاکارد می‌پردازیم این پارچه از ترکیب الیاف های مختلف پشم، کتان، ابریشم و همچنین پلی استر تولید می‌شوند. نکته قابل توجه در خصوص این پارچه ها چاپی نبودن طرح روی پارچه است بلکه این طرح و نقوش زیبا و جذاب در هنگام فرآیند دوخت صورت می‌گیرد که پارچه ژاکارد را به پارچه‌ای آهاردار و نسبتا خشک بدل کرده است. مقاومت نسبتا بالای این پارچه موجب شده تا در هنگام خرید پارچه ژاکارد مصارف مختلفی مانند لباس مجلسی، مانتو، دکوراسیون ، مبلمان و حتی در رویه تخت مورد استفاده قرار بگیرد.

 

تاریخچه پارچه ژاکارد

ژوزف ماری ژاکارد (Joseph Marie Jacquard)مخترع فرانسوی زندگی او حول بافندگی و پارچه سپری می‌شد در سال 1801 در یک کارگاه بافندگی مشغول بکار بود وظیفه او به عنوان یک شاگرد در بالای دستگاه بافندگی تایین نقشه بافت با بالا بردن نخ های تاری که توسط بافنده در پایین دستگاه مشخص می‌شد بود این شغل خطرات جانی زیادی را به همراه داشت و در اکثر کارگاه ها برای صرفه جویی در هزینه این کارها را به کودکان می‌سپاردند پس باز هم نیاز دلیلی برای اختراع جدیدی در دنیا شد، در سال 1804 دستگاه ژاکارد وظیفه پانچ بافت را به جای کودکان انجام می‌داد اما این اختراع به همین جا ختم نشد زیرا ژاکارد توانسته بود با هر دور حرکت ماکو و جابه جایی آن هزار تار را جا به جا کند که در نتیجه آن تولید پارچه ژاکارد با هزاران طرح و نقشه های متفاوت گردید.

 

ویژگی های پارچه ژکارد مانتویی

ویژگی های منحصربفرد پارچه ژاکارد باعث شده تا کاربردآن افزایش پیدا کند در خصوص پارچه ژاکارد مانتویی می‌توان به ویژگی هایی مانند :

  1. ایستایی مناسب

پارچه های مانتویی به دلیل نشستن در جاهای متفاوت اگر در مقابل چروک شدن مقاومت داشته باشند یقینا یکی از پارامترهای مثبت برای آنها تلقی می‌گردد.

  1. نرمی و بافت خاص

پارچه ژاکارد به دلیل بافت زیبا و یکدست و طرح نقش های متعدد و همچنین عدم چایی بودن طرح ها از پارچه های با لطافت که طرح های خاص دارند می‌باشد.

  1. طول عمر بالا

پارچه ژاکارد به دلیل بافت قوی و تعدد تارها پارچه ای با مقاومت و ثبات است و لباس های تولیدی با این پارچه از عمر بالایی برخوردار هستند.

انواع پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد با طیف وسیعی که دارد انواع مختلفی را شامل می‌شود که مواردی از قبیل

  • پارچه ژاکارد برجسته

از مصارف اصلی پارچه ژاکارد استفاده در لباس های مجلسی برای مراسم ها می‌باشد در این مدل پارچه به دلیل برجستگی طرح و نقش ها از جذابیت زیادی در میان علاقمندان به پارچه ژاکارد دارد که می توان کردن پارچه های برجسته و ساده ترکیب زیبایی را ایجاد کرد.

  • پارچه ژاکارد لمه

پارچه ژاکارد لمه به دلیل حالت ریزشی که دارند برای مواردی مثل دامن یا مانتو های مجلسی قابل استفاده و بسیار شیک هستند.

  • پارچه ژاکارد پنبه‌ای

پارچه ژاکارد پنبه‌ای از انواع ژاکاردهای طبیعی هستند از این مدل پارچه بیشتر برای پرده مناسب است از ویژگی های آن می‌توان به عدم چروک، سبک و نرم بودن اشاره کرد.

  • پارچه ژاکارد ابریشمی

پارچه ژاکارد ابریشمی معروف ترین نوع پارچه است که در میان طراحان نیز هرساله مورد استقبال قرار می‌گیرد از این مدل پارچه برای دوخت انواع لباس، دامن، کت و شلوار استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی های این پارچه به بافت قابل لمس و برجسته آن می توان اشاره کرد.

  • پارچه ژاکارد مانتویی

پارچه ژاکارد مانتویی این مدل در میان بانوان ایرانی از طرفداران زیادی برخوردار است به دلیل تنوع در طرح، شیک بودن، دوام و خوش دوخت بودن آن این پارچه به یکی از محبوبترین پارچه مانتویی تبدیل کرده است.

  • مزایا و معایب پارچه ژاکارد

در مقایسه مزایا و معایب پارچه ژاکارد با توجه به مصارفی که در خصوص این پارچه برای پارچه ژاکارد مانتویی و سایر مصارف گفت عیب چشمگیری در این مورد وجود ندارد اما اگر بخواهیم نگاه ریزبینانه‌ای داشته باشیم در خصوص این پارچه می‌توان از بین رفتن کشسانی و کم رنگ شدن این پارچه در صورت شستشو زیاد اشاره کرد که این موضوع هم در خصوص لباس هایی که روزانه شستشو می‌شوند و یا رومبلی هایی که در هتل‌ها، تالارها و سایر قسمت ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره کرد و در خصوص مزایا این پارچه در قسمت ویژگی ها به اکثر آنها پرداخته شد که تنوع در رنگ و انواع طرح ها و نقش ها آن را به یک انتخاب فوق العاده برای پارچه ژاکارد مانتویی تبدیل کرده است که انواع طرح ها و رنگ ها در پارچه عاقبتی موجود هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *