آموزشی

با انواع پارچه ساتن بیشتر آشنا شوید.

ساتن

پارچه ساتن

در باره تاریخچه نام ساتن نظرات مختلفی وجود دارد. عده ای ریشه آن را از شهر زایتون چین می دانند. شهری که مردم آن به خیاطی و بافندگی شهره اند. عده ای دیگر، این کلمه را برگرفته از واژه ایتالیایی ساتا، به معنای موی سر می دانند و نرمی این نوع از بافت و پارچه را دلیل این نامگذاری می پندارند. چیزی که مشخص است این است که ساتن بعد از دوران رنسانس از ایتالیا به تمام دنیا معرفی شد.

ویژگی ها

برای خرید پارچه ساتن و دوخت لباس با انواع پارچه ساتن ابتدا باید ویژگی های این نوع پارچه را بدانیم. انواع مختلف این پارچه، ویژگی های خاصی دارند که باعث تمایز آنها از دیگر پارچه ها شده است. نرمی و لطافت مهمترین ویژگی آن است که انواع پارچه ساتن را به این خصوصیت می شناسند. چین و برش خوردن راحت هم از دیگر ویژگی های پارچه ساتن به شمار می رود. سومین ویژگی انواع پارچه ساتن این است که اگر چه ساتن پارچه مقاومی به شمار می رود، اما به شدت باید مواظب لبه های بریده شده آن باشید. نخ کش شدن لبه های بریده شده ساتن، ویژگی است که در این پارچه دیده می شود.

پارچه

انواع

خرید انواع پارچه ساتن با توجه به تنوع آن بسیار مشکل است. شاید به نوعی، تنوع را هم بتوان جزء خصوصیات پارچه ساتن بدانیم. البته فروشگاههای مختلفی، از جمله فروشگاه عاقبتی انواع پارچه ساتن را ارائه می کنند و شما می توانید با مراجعه حضوری با نمونه های مختلف آشنا شوید. ولی داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع پارچه ساتن کار خرید را راحت تر می کند. انواع پارچه ساتن به دو صورت تقسیم بندی می شوند. نوع اول تقسیم بندی، به نوع بافت پارچه بر می گردد. بافت ساتن با چهار، پنج و هشت مهار، انواع پارچه ساتن با توجه به بافت را تشکیل می دهند. اما در اینجا بیشتر قصد داریم، شما را با انواع پارچه ساتن با توجه به نوع پارچه، آشنا کنیم.

انواع پارچه ساتن بر اساس نوع پارچه

ساتن آنتیک: یکی از پر طرفدارترین و البته گرانترین انواع پارچه ساتن موجود در بازار است. پارچه ای نرم و لطیف و در عین حال مات که در همان وهله اول، هر نگاهی را به خود جلب می کند.

 ساتن کتان: جنس کتان، با ساتن پیوندی دیرینه دارد. کتان به پشت پارچه ساتن حالت شیار می دهد تا بافت آن مخصوص و منحصر به فرد شود.

ساتن بارونت: براق بودن و نرمی جزء خصوصیات ساتن به حساب می آید. با این حال، بارونت در بین انواع پارچه ساتن، به براق بودن مشهور است.

ساتن چارموس: نمی توان از انواع پارچه ساتن نام برد، ولی اشاره ای به ساتن چارموس یا شارموز نکرد. ساتن پر طرفداری که سبُکی در ذات آن نهادینه شده است. اگر به دنبال یک پارچه با قابلیت تا خوردن بسیار راحت و سبک هستید، این نوع از پارچه ساتن را مد نظر داشته باشید. البته نباید از درخشندگی و چسبندگی خاص این ساتن هم غافل شد.

ساتن دوشس: شاید در بین انواع پارچه ساتن این یکی، از همه خاص تر باشد. ساتن دوشس بیشتر برای طراحی و دوخت لباس عروس به کار می رود. به همین دلیل به نام دوشس یا دوشیزه، معروف شده است. این نوع از ساتن بر خلاف انواع دیگر، پارچه سنگینی به حساب می آید.

پارچه ساتن شیشه: معمولا برای دوخت آستر لباس عروس، از این نوع ساتن استفاده می شود. علاوه بر آن، ساتن شیشه، پارچه ای سبک و لطیف و براق است که برای دوخت لباس مهمانی و حتی لباس شب هم مناسب است.

ساتن با پشت کرپ: این نوع از ساتن، یک پارچه دو رو به حساب می آید. در صورتی که جنس لباس شما از این نوع ساتن باشد، شما می توانید از هر طرف لباس که مایل باشید استفاده کنید.

پارچه ساتن عاشقی: اگر چه در تمام طول سال از لباسهای ساتن عاشقی می توان استفاده کرد، اما با توجه به نازک و خنک بودن مسلما استفاده از آن در تابستان، لذت بخش تر است. داشتن حالت لَختی و کشی نبودن آن باعث می شود تا برای دوخت انواع لباسهای مجلسی هم مناسب باشد.

انواع ساتن

 

کلام آخر

خرید پارچه ساتن کار راحتی نیست. پارچه ساتن انواع مختلفی دارد که ما فقط به چند نوع پرکاربردتر آن اشاره کردیم. از دیگر انواع پارچه ساتن می توان پارچه ساتن آمریکایی، فرانسوی، مسالین، پلی ساتین، اسلیپر و… را نام برد. بهتر است خودتان سری به فروشگاه عاقبتی بزنید و پارچه مورد نظر خود را از بین انواع پارچه ساتن موجود انتخاب کنید.

یک نظر در “با انواع پارچه ساتن بیشتر آشنا شوید.

  1. فاطمه گفت:

    با سلام موضوع خیلی عالی بود ولی کاش بعد از معرفی هر نوع ساتن یک عکس برای معرفی و شناخت بهترآن می گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *